Elena Kervinen va néixer a Finlàndia el 1970,
però ha viscut més de la meitat de la seva vida a Catalunya, que ha dedicat
íntegrament a l’art. Ha realitzat nombroses exposicions, tant individuals com
col.lectives, a diverses ciutats europees. Del 2004 al 2011 va dirigir la seva
pròpia galeria d’art, en la que va donar a conèixer l’obra d’alguns artistes
finesos, entre d’altres. Des del 2011, es dedica exclusivament a la seva obra.
L’exposició
que presentem a el quadern robat, porta per títol El teixit secret, i esta constituïda per 21 dibuixos. Són el fruit de quatre anys de
treball, meditat, sense presses, dedicat a aprofundir tant en el tema com en la
tècnica. No hi ha pintura, només dibuix, enriquit per primera vegada amb llapis
de colors i punta d’or, que aporta brillantor i calidesa. Els dibuixos d’Elena
Kervinen estan realitzats amb milers de línies. El seu interès principal és
intentar desvelar la xarxa que ho uneix tot, i demostrar, a través del dibuix,
que existeix una estructura secreta de les coses. Molts dels seus dibuixos
estan realitzats sobre marbre, matèria que va descobrir com a suport l’any
2006. El marbre té la característica de ser una matèria natural i noble, dotada
d’una blancor extraordinària. A la vegada, esdevé un contrast i un complement de
la seva temàtica etèria, i tanmateix, essencial i eterna. En aquest sentit, la
seva obra esta dotada d’una inqüestionable dimensió mística. Així ho demostren
la seva voluntat de dibuixar una vegada i una altra, la idea de l’infinit; de
fusionar diferents coordenades del temps i de l’espai, i el seu intent
d’establir la connexió entre l’ésser humà, la terra i el cosmos. Aquest eix
vertebrador de la seva obra prové, potser, de la influència que ha exercit
sobre ella la lectura de textos filosòfics xinesos sobre art, especialment els
de François Cheng, en els que es parla de temes com “...crear un espai transfigurat” o “...
palpar les pulsacions d’allò invisible” (1).
Una altra de les seves preocupacions constants és, sense cap mena de
dubtes, la incansable recerca de la bellesa. Així ho expressa ella mateixa:
En observar imatges de l’univers, sempre
penso que tot és bellesa. En l’art contemporani, de vegades, la bellesa és
vista com una cosa supèrflua. Des del meu punt de vista, la bellesa és vital.
En els llibres de filosofia xinesa sobre art, he trobat dues de les
descripcions més precioses sobre obres d’art, i m’he posat el repte de que
algun dia, aquestes paraules es puguin aplicar al meu treball: “ (...) La seva
obra era una estranya alquímia que combinava la densitat del detall amb la
lleugeresa més etèria” i “(...)
lluminosos de veritat interior, pura música silenciosa”.
Nota:
(1).- François Cheng Vacío y plenitud.
Editorial Siruela, Barcelona 2004.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada