Durant aquests dies de
confinament, molts dels que treballem en el món de l’art ens esforcem en
explicar que les obres d’art eixamplen les parets més enllà de casa nostra. Ho
fem penjant a les xarxes fotografies d’obres d’art que tenim a casa, amb comentaris
convençuts de que l’art que ens envolta ens fa la vida més rica. Que la nostra
quotidianitat, que ara, per força, s’ha vist reduïda quasi exclusivament a
l’àmbit domèstic, s’omple de significats, de records personals i d’història.
Venim d’uns moments de distanciament general envers l’art contemporani, i la
nostra esperança és aconseguir que, passada aquesta aturada de neguit i malson,
l’interès per l’art no sigui cosa d’uns pocs. Tots estem d’acord en que aquest
interès ha estat sempre minoritari, però no tant com en els últims temps, que
de vegades, havia arribat a pensar que invertia el temps en una feina quasi estèril.
La nostra esperança és que la situació es reverteixi... però si les galeries ja
érem invisibles abans de la pandèmia, qui ens pot assegurar que no ho
continuarem sent després? Creure que la gent considerarà la possibilitat de
visitar les galeries d’art, com una altra manera de prendre el pols al món en
què viu, en veure altres plantejaments sobre el món o la vida, és més una
qüestió de fe que una predicció fonamentada. És cert que aquest temps mort ens
dona oportunitats per repensar-nos i projectar-nos de manera virtual...però de temps mort (malauradament) ja en teníem abans, i virtualment ja ens
projectàvem. És a dir, que no fem res que no féssim ja abans.
La qüestió és saber quantes persones “noves”
es plantejaran visitar les galeries d’art. O quants desertors –que n’hi ha, i
molts- tornaran. O quants d’aquells que ens diuen que ens visiten per internet
ho faran en persona. Aconseguirem convèncer, amb totes les nostres estratègies
virtuals, de que visitar una galeria d’art és una cosa imprescindible a la vida?
És cert que ara tothom té més temps, però s’entreté algú de debò, en tota la
informació que publiquem? Algú de fora del nostre món, algú que no sigui
artista, ni crític, ni comissari, ni galerista, ni de l'entorn dels museus... Aquesta és la qüestió. I una
altra: aconseguiran vendes totes aquelles galeries que ara esmercen els seus
esforços en crear “botigues” d’art on
line? Pot funcionar aquest sistema? Potser en una societat artísticament
molt madura, en la que el comprador sap perfectament el que vol, podria ser
viable. Però és aquest el cas? Pot funcionar més enllà de les obres d’ocasió,
fotografies o cartells? Pot servir per introduir artistes fora dels circuits,
artistes nous? La meva experiència em fa tenir reserves al respecte.
Durant aquestes setmanes,
tothom diu, pensa i escriu que la societat ha de canviar, i que la cultura ens
esta fent la vida més agradable durant el confinament. El món de la cultura
esta entrenat en totes les estratègies per cridar una atenció que necessitem i
no tenim, en especial el món de l’art. Però un cop la vida es normalitzi, qui
ens pot assegurar que les coses seran diferents? I no em refereixo a sobreviure
amb crèdits i subvencions, que encara faran la dificultat més gran. En un entorn encara més empobrit que el que
hem deixat enrere...hi haurà diners per comprar art?. Haurem convençut algú que
val la pena sacrificar viatges i restaurants per envoltar-se d’art a casa?
Quedarà enrere l’esnobisme de comprar a les fires, per fer-ho a les galeries,
com aventura algun analista? Ho sabrem quan continuï la partida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada