David Ymbernon és un d’aquells artistes que
crea emboscat, sense arrenglerar-se en cap de les tendències complexes que
predominen en el panorama de l’art contemporani. El seu, és el llenguatge de la
innocència, i de la imaginació en fa la principal virtut. Ara sortirà a camp
obert amb l’exposició Latung La La, poemes i epopeies. Potser descobrirem
una manera particular de fer la revolució?
“Hi
veuen més dos ulls que quatre. Quan el sol surt, no surt per a tothom. Tant
tens, tant hi fa. Any nou, vida igual. Ahir pastor i avui pastor. Per Nadal,
ovella sense corral. A cavall, que fa pujada”. (Del
text de David Ymbernon “No ho facis avui
si ho pots deixar per a demà)
Aquestes
frases bé podrien ser la introducció a les obres de David Ymbernon que
s’exposaràn a el quadern robat sota el títol genèric de “Latung La La, poemes i
epopeies”. Totes realitzades durant els darrers dos anys il·lustren una nova
entrega dels episodis de vida de Latung La La, protagonista de totes les obres
plàstiques, poètiques o escèniques de David Ymbernon. Latung La La, un
personatge del qual tothom parla però que ningú ha vist mai, sempre esta
present en essència i dona sentit a l’imaginari i a l’argumentari ymbernonià.
Cada exposició és un capítol en el que als elements anteriors s’hi afegeixen de
nous que esdevenen co-protagonistes dels escenaris en els que transcorren els
esdeveniments. Si a l’exposició anterior “El quadern de Latung La La” les obres
trobaven la seva translació poètica, la seva quarta dimensió, en els poemes del
llibre “Carbassa emergent (Llum de bengala); a “Latung La La, poemes i
epopeies” les obres descriuen nous mons poètics pels que hem de fer transcórrer
la nostra imaginació. Apareixen iconografies noves, com les dones
equilibristes, protagonistes del “quadre més llarg que ha pintat mai”, segons
paraules del mateix Ymbernon i que semblen aparicions d’un passat que esdevé
present. Perquè les obres de David Ymbernon trastoquen les dimensions temporals
i espacials. Globus lleugers que transporten pel cel objectes pesats i
paisatges que fan que els espectadors es converteixin en gegants, com Goliat, i
que siguin vençuts pels significats poètics de les obres : “Al cel hi meravella l’ase de
purpurina, el castell de focs tossut, l’infant ferit que s’alça i va cap a
Goliat, i els estels errants que hissen encants”. Donant una mà a la
poesia i l’altra a l’èpica, Ymbernon crea una narrativa que consisteix en una
descripció minuciosa de les accions transcendentals que passen a l’entorn del
seu heroi Latung La La, i que ens fan veure quines son les seves virtuts i
quina és la seva grandesa: “A partir de la masia que sigui sols poesia,
ni mica de la resta. Si hem de morir que sigui amb la música de la vida. Si hem
de viure, que sigui tan sols per la poesia”.
La
trajectòria de David Ymbernon (Igualada, 1972), és molt extensa. Des de 1988,
la seva obra s’ha pogut veure a nombroses galeries i institucions. Destaquem
les seves activitats més recents: “Latung
La La i els 16 comensals”,
Obra
de cuina escènica i poesia culinària amb col·laboració del xef Jordi Gavaldà i
el músic Xavi Lloses, “L’inventari de
Latung La La”, a Can Manyé, Alella, 2019, l’espectacle L’odissea de Latung La La”, dins el cicle teatral “El més petit de tots”, Sabadell i
Barcelona 2019, i les representacions para-teatrals “Els domicilis de Latung La La”, iniciades el 2012 amb una gira per
diverses ciutats europees, amb continuïtat aquest 2020 amb sessions programades
al Pis-Fundació Ymbernon- Augé de Barcelona.
L'exposició "Latung La La, poemes i epopeies, s'inaugurarà el 5 de març i es podrà veure fins el 30 de maig de 2020.
L'exposició "Latung La La, poemes i epopeies, s'inaugurarà el 5 de març i es podrà veure fins el 30 de maig de 2020.
Nota: Les frases en negreta, estan totes extretes de l'article poètic de David Ymbernon "No ho facis avui si ho pots deixar per a demà" que es va publicar a l'Anoia Diari el 25/10/2019.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada