Quan estudiava a la
universitat, vaig conèixer una noia que semblava que es menjava el món. Estava
molt atenta a les classes, i em va donar la impressió que s’aplicava a fons en
els estudis. El seu aspecte era polit i seriós, madur, fins i tot aparentava
ser més gran. Vestia clàssica i duia joies, cosa gens comú a la resta de
noies. Fins i tot en les coses de la vida anava uns quants passos per davant de
nosaltres: mentre la majoria encara teníem l’adolescència molt a prop (o encara
hi érem) ella estava a punt de casar-se, i fins i tot tenia un pis de
propietat. Malgrat aquestes diferències entre ella i jo, em vaig deixar seduir
pel seu aplom i el sentit comú que em semblava que regia tots els seus actes.
Em va semblar que era d’aquelles persones en qui es podia confiar, per la seva
maduresa i bon criteri. Més endavant va quedar clar que em vaig equivocar.
Havíem de fer un treball per
a la classe de Renaixement, i vam acordar fer-lo plegades. No recordo
exactament de què anava el treball, que, per qüestions pràctiques, vam acordar
dividir-lo en dues parts, i que cadascuna en fes una. Recordo que jo vaig
utilitzar la bibliografia sobre el tema per esbossar una tesi original. Aquesta
era una forma de treballar que em divertia molt, tant si la tesi tenia
recorregut com si no. La idea de pensar, d’analitzar i de treure conclusions em resultava estimulant, encara que de vegades es pogués afirmar que “si non è vero, è
ben trobato”. El que sí que recordo, és que jo havia quedat absolutament
satisfeta de la meva part del treball. No era gaire extensa, no tant com la que
havia confegit la meva companya seriosa i responsable, però jo estava
convençuda de que havia fet una bona anàlisi sota un punt de vista que no havia
trobat a cap llibre ni article especialitzat. Esmentava a peu de pàgina totes
les fonts que havia utilitzat per escriure la meva tesi, i apuntava una sèrie
d’idees pròpies que, segons el meu parer, donaven una llum diferent sobre el
tema. Però la part que havia escrit (hauria de dir transcrit) la meva companya
tant madura i entenimentada no s’aguantava per enlloc. Quan la vaig poder
llegir a casa, vaig experimentar un enuig monumental. S‘havia limitat a copiar
fil per randa un dels llibres que ens havia recomanat el professor, concretament
“Idea”, d’Erwin Panofsky. I quan dic copiar, és copiar. Íntegrament i del tot:
les mateixes paraules, les mateixes notes a peu de pàgina de l’autor, els
mateixos capítols. Un desastre total. No recordo què li vaig dir, suposo que no
em deuria quedar callada. Em vaig apartar d’ella, i no hi vaig tornar a
col·laborar mai més. Un cop acabada la carrera, tampoc en vaig tornar a saber
res més. Mai més... fins l’altre dia.
Les xarxes socials tenen
aquestes coses: quan menys t’ho esperes topes amb una persona que havies
oblidat. L’altre dia em vaig trobar amb una foto d’aquesta antiga companya de
classe, que, per cert, estava idèntica. Estava amb la consellera de cultura, i no quedava clar què feien juntes, cosa que em va fer encuriosir per saber com havia
arribat allà. No em va costar gaire: la meva ex-companya és una alta
funcionària del departament d’ensenyament, i al llarg de la seva vida ha ocupat llocs destacables i segurs. No cal dir que em vaig exasperar. Jo, sempre
amb les idees per endavant, amb l’atracció pel risc, la novetat i la
sinceritat, condemnada de per vida a maniobrar amb situacions difícils,
precàries i del tot incertes. Altres, amb les trampes per bandera, ben
aposentades en llocs arrecerats i ben pagats. La vida és així.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada