Deuria ser l’any 1998 o 1999
quan, un vespre, en un col.loqui de la televisió, vaig descobrir la Josefina
Castellví. Va ser després de la pel.lícula Los
dientes del diablo, que anava sobre la vida dels esquimals a l’Àrtic.
Suposo que el tema principal d’aquell
col.loqui era el canvi climàtic i les seves conseqüències, però per a mi va
significar la descoberta de l’Antàrtida. Em va seduir completament tot el que
va explicar la Josefina Castellví, que havia sigut la primera dona en dirigir
la base espanyola de l’Antàrtida. Sobretot pel que significava el saber coses
que fins aleshores ignorava completament, i per la conseqüent curiositat que em
va despertar aquella descoberta. A partir d’aquell dia, em vaig dedicar a
buscar tota la bibliografia que hi havia a les llibreries sobre l’Antàrtida, i
ben aviat, em van atrapar completament les tremendes aventures dels primers
exploradors polars. Sobretot pel que tenien de romàntic, i per tot allò que jo
podia extrapolar a la meva vida quotidiana. Aquells aventurers havien hagut de
travessar un ambient completament inhòspit, i en conseqüència, s'havien vist abocats a viure totes les penalitats
imaginables per tal d’assolir un ideal. En el seu cas, aquest ideal era la
“conquesta” del pol sud.
Durant aquella època, jo
havia de lluitar cada dia no contra les inclemències climatològiques ni contra
barreres de gel infranquejables, sinó contra un tarannà laboral que a mi se
m’acudia banal i frívol. A la galeria d'art en la que jo treballava, que durant molts
anys havia estat un punt de referència indiscutible en el panorama artístic de
la ciutat, començaven a predominar uns valors, que poca cosa tenien a veure amb
els d’abans. De vegades es defensaven projectes d’una relativa inconsistència,
projectant una imatge que desdibuixava la que s’havia tingut. En aquells moments,
jo em vaig identificar amb el capità Scott. Malgrat les adversitats, ell va
perseguir el seu ideal. Jo, malgrat estar en un lloc poc privilegiat -tot i que el "meu"'espai era millor que el de la galeria principal, no deixava de ser la galeria secundària- maldava
per seguir la línia dels inicis de la galeria. No ho vaig tenir mai fàcil, i
com el mateix capità Scott, a la fi vaig sucumbir a un temporal. Però durant
alguns anys, jo em sentia com una exploradora polar: res és fàcil i s’han de
posar tots els mitjans imaginables per tal de mantenir el nord (en el seu cas
el sud) i la integritat. Les lectures sobre les seves aventures polars em van
donar energia, i em van ajudar a trobar mecanismes de resistència. Sempre vaig
ser molt conscient que la confiança de la gent era un valor que mai es podia
arriscar, i la deriva de la galeria començava a fer-la trontollar.
Aviat però, les experiències
dels exploradors antàrtics em van resultar insuficients. La tempesta era massa
forta i les meves capacitats i el meu poder per a canviar les coses massa
dèbil. Va ser llavors quan em vaig posar a estudiar piano. La música em va
donar a partir d’aleshores, els recursos que em feien falta per a la
supervivència. Cultivar les pròpies capacitats, preparar-se, tot plegat tampoc
estava gaire lluny del que vaig aprendre d’aquells aventurers.
Un dia, a la galeria van exposar l'obra d'una artista que havia basat tot el seu treball en els exploradors polars. Em
vaig sentir profundament desconcertada. Va ser com si després de travessar una
tempesta de neu, d’haver caminat fins a l’extenuació per tal d’arribar a un
indret més confortable, hagués tornat al punt de sortida. Paradoxes de la
vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada