Fa un parell de setmanes
vaig tenir la sort i el privilegi d’assistir a la presentació del catàleg
raonat de Joan Brull (1), que va tenir lloc un vespre al MNAC, a la sala dedicada
als artistes simbolistes, i al davant del quadre “Somni”, del mateix Joan
Brull. Joan Brull (Barcelona,
1863-1912), va ser un dels representants del simbolisme català, juntament amb
Adrià Gual, Josep Tamburini i Alexandre de Riquer. Alumne de l’Escola de Llotja,
també freqüentava el taller de Simó Gómez, un dels pintors realistes de l’època
i que va ser mestre d’altres pintors com Josep Cusachs, i d’arquitectes com
Enric Sagnier. Després de viure un temps a Madrid, Brull va viatjar a Paris,
que a finals del segle XIX era el centre artístic més important del món. El
contacte amb l’efervescència creativa d’aquella ciutat, va ser fonamental per
al posterior desenvolupament de la seva obra. En aquell moment, a Paris
triomfava el simbolisme, un moviment d’arrels franceses i belgues, que s’havia
iniciat en la poesia i es va estendre a totes les arts. L’art havia de representar els ideals, les
veritats absolutes, i aquestes no estaven en el món real. D’alguna manera, el
simbolisme va continuar les tendències místiques del romanticisme, i es va
servir de tot allò que provenia del món espiritual i fins i tot del
sobrenatural. El simbolisme atorgava una importància decisiva als estats
d’ànim, considerats com a manifestacions de l’esperit. I l’estat d’ànim
generalitzat d’aquell moment de finals del segle XIX, de crisi individual i
col.lectiva, tendien a recrear-se en els sentiments de solitud i de malenconia.
Penso en la música de Claude Debussy com a banda sonora de les pintures de Joan
Brull d’aquesta etapa, amb la seva mística sensual i etèria, que pren com a
referent els sons de la natura, -els de l’aigua, i els de l’aire- per a
expressar les tensions i dualitats presents en la societat d’aquell moment:
entre el poder i la moralitat i la recerca de la llibertat espiritual. Brull va
ser l’autor dels quadres més importants del simbolisme català, amb les seves
adolescents vaporoses, meitat dones, meitat nimfes, simbolitzant la puresa
enmig d’uns paisatges boirosos i tristos. Aquest catàleg raonat és, per tant,
una eina imprescindible.
Però el privilegi del que he
parlat al començament, no fa tant referència a l’interès que em va despertar
l’obra de Joan Brull (que també), sinó al fet d’haver pogut compartir la
presentació del catàleg raonat de la seva obra a càrrec de les seves autores: Reyes Faus i
Isabel Fabregat. La introducció va anar a càrrec de Reyes Faus, que va
demostrar un coneixement profund de l’obra de Brull, i a més va comunicar a
l’audiència, la passió i la il.lusió amb la que van dur a terme aquest
projecte, finançat a través del micro-mecenatge, i amb una inversió d’hores,
treball i empeny, sense cap altra finalitat que la feina ben feta. Una vegada
més, una iniciativa individual, sense cap mena de protecció per part dels
estaments oficials, ni econòmica, si tant sols moral i sense esperar cap
contrapartida a canvi. La Reyes i la Isabel, van demostrar ser dues valentes
que van tirar endavant el seu projecte, i a les que no se’m acut una altra cosa
que admirar-les i tenir-les com a model. Sense cap mena de dubte, en un moment
en el que la gent ha perdut la il.lusió i les ganes, el contacte amb elles, és
l’equivalent a carregar el dipòsit de benzina.
Hauria de dir que em va
estranyar l’absència de representació del món universitari, i sobretot,
d’algun/a representant del grup de recerca sobre el modernisme. Pensant-ho bé,
potser no m’hauria d’estranyar! La seva absència delata el mal del moment: la
falta d’entusiasme i la indiferència generalitzada. A més, què en saben els
funcionaris del que significa tirar endavant una empresa sense el coixí que
ells tenen a sota! Jo valoro les
persones com la Reyes i la Isabel, que s’atreveixen a llençar-se al buit i
sense xarxa.
(1): Per als qui tinguin interès, l'enllaç al catàleg raonat és aquest: http://joanbrull.com/ca/index.php
Bé, que haig d’afegir ja no hagis dit tu.
ResponEliminaUn projecte com aquest catàleg mereixeria l’atenció Universitària, sigui fet amb micromecenatge com no. Naturalment, es vergonyós que cap estament oficial d’aquest àmbit no estigués present en una presentació com aquesta, en que es posa de manifest el treball de recerca i la investigació sobre un pintor.
Però, tal com dius la universitat, com a bons funcionaris, estan ben apoltronats, i només donen suport a lo que els interessa, i que els hi vagi a la corda política pertinent. En el fons, que els importa la investigació, sigui del tipus que sigui, si ells els cobren cada mes?.
El tarannà universitari es una casta més – ara que està tan de moda – com totes les altres, que mantenim entre tots, i de la que també s’hauria de fer una bona netejada, per donar cabuda a persones que sentin amor pel que fan, que procurin potenciar a les persones com les que esmentes en aquest article, i donar a conèixer tot el nostre passat, per saber-nos moure en el present i enfrontar al futur.
De ben segur que deu ser un catàleg interessantíssim, i més tractant-se d’un pintor simbolista, moviment que aquí està massa barrejat amb el modernisme, quan s’han de separar més.
I tant que és intéressant, el catàleg. Per això he afegit un link, per fer-ne difusió en la mesura que sigui possible!
EliminaVaig oblidar de dir que l'any 2009, aquestes dues historiadores van organitzar una exposició de Joan Brull a Girona, a La Fontana d'Or. Aquesta exposició les va animar a fer la catalogació completa d'aquest artista. Van plantejar el catàleg de forma virtual, per a que fos més fàcil ampliar-lo (elles segueixen treballant) en cas necessari. Una concepció de catàleg raonat àgil i adequada als nostres dies!
En descàrrec dels estaments universitaris, he de dir que algun membre del departament d'història de l'art figura com a "mecenes" dins el llistat de persones que van col.laborar a Verkami. Això diu molt al seu favor!