La recent proliferació
d’exposicions dedicades a rescatar artistes del passat, crida especialment
l’atenció. No em refereixo als museus, perquè dono per fet que aquesta és una
de les seves missions, sinó a varies galeries privades que esmercen un esforç
considerable a reunir conjunts significatius d’artistes oblidats, amb la
lloable finalitat d’esmenar injustícies històriques. De vegades, són les
famílies dels artistes que busquen reparar aquest oblit, produït per
circumstàncies diverses, i situar al mapa el seu artista relegat. Però també
moltes vegades, aquesta recerca la fan els galeristes. Algunes galeries ja s’ha
especialitzat en avantguardes històriques i presenten sempre artistes del
passat ja consagrats. D’altres, a més de consagrats, presenten tot sovint
veritables descobertes d’artistes sobre els que el temps ha passat per sobre
deixant-los en l’anonimat. De fet,
nosaltres mateixos vam presentar al quadern robat les fotografies de Martí
Gasull i Coral, que durant dècades havien viscut en el silenci i la foscor d’un
altell de la casa de la seva família. A banda de l’interès real d’aquesta
troballa, la nostra proximitat a la família Gasull va fer que la nostra
reivindicació transcendís els paràmetres artístics.
Amb motiu d’aquestes exposicions
“rescat”, la premsa es bolca literalment. Les xarxes s’omplen de comentaris
elogiosos i de recomanacions fervents. A nosaltres mai ens havia vingut tanta
gent com quan vam exposar en Martí Gasull i Coral. Però hi ha alguna cosa en
aquest fenomen, que a mi em produeix un cert neguit. A nivell cultural, sembla
que s’estigui posant el passat pel damunt del present, demonitzant la societat
que oblida. I això no només passa en les arts plàstiques. El món editorial
també esta posant la mirada en el passat: es recuperen textos sobre la guerra
civil i els camps de concentració, i es tornen a publicar autores com la Víctor
Català o l’Aurora Bertrana. Tot plegat esta molt bé, però ve a confirmar
aquesta tendència omnipresent.
Reflexionant sobre els
canvis de paradigmes i interessos del nostre entorn, ja fa temps que constato
la indiferència generalitzada quan exposem un artista “nou”. La manca de
curiositat, potser lligada a la incomprensió i a la desconfiança, ja fa temps
que s’ha instal·lat entre nosaltres. El futur genera incertesa i desconfiança, i
impera la creença que no ens espera res millor. Potser és això el que ens fa
girar la mirada enrere per tal de descobrir nous herois, i reconciliar-nos amb
la nostra història. Es tendeix indefectiblement a idealitzar el passat, i en
agrada descobrir artistes oblidats i atorgar-los la categoria d’artistes
històrics indiscutibles... sense preguntar-nos massa el perquè de l’oblit. He
arribat a la conclusió de que ens hem convertit en una societat nostàlgica. I
això ho demostra el caire escapista
de l’oci actual: veure sèries, viatjar, mirar la pantalla del mòbil o
l’ordinador per transportar-nos, encara que sigui virtualment, a un altre lloc.
No ens relacionem bé amb el nostre present. Recuperar artistes del passat, no
deixa de ser també una mena d’escapisme.
Representa apartar-nos d’un present que no comprenem i ens incomoda i refer un
passat que no ens provoca ansietat, sinó tot el contrari: ens ajuda a definir i
refermar la nostra identitat, i ens hi aferrem sense fer cap judici de valor.
Algú podria dir que és la crisi de la postmodernitat, però tal i com estan les
coses, fins i tot d’això se n’ha creat un nínxol de mercat. Interessa el
passat? Doncs aprofitem-lo!.
Ahir mateix, un
col·leccionista em va dir: “Com creus que acabarà tot això de l’art
contemporani? Jo per si de cas, ara em dedico a omplir els buits que tinc dels
anys 30 en la meva col·lecció de pintura”. Amb això em va refermar la meva
tesi: res és casualitat, les modes responen al temps, i els que intenten fer
negoci busquen la seva oportunitat. Si pel que sigui, hem acabat esdevenint una
societat nostàlgica, jo em pregunto: fins quan?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada