L’altre dia vaig trobar uns
fulls groguencs entremig de les pàgines d’un llibre. Formaven part d’un diari
que havia començat a escriure fa molts anys per recomanació d’un antic professor de la
facultat. Sempre deia que el lloc privilegiat en el que treballava, em permetria
viure en primera línia alguns dels esdeveniments artístics de Barcelona, i que
valia la pena que ho escrigués. Donada la falta d’inspiració
de les darreres setmanes, sigui per la situació política o per la manca de
moviment en el nostre sector, transcric aquí una de les pàgines, que bé podria
constituir el principi d’una novel.la. Algunes coses, malgrat que del text ens
separen 17 anys, demostren que la tònica és exactament la mateixa.
Barcelona, 19 d’octubre de 2000
Avui no ha entrat ningú en tot el dia. No
sé perquè a aquestes alçades faig encara aquest tipus d’anotacions. De fet,
fora de rares excepcions, quasi mai entra ningú a la galeria. Sovint porto molt
malament aquesta manca d’activitat, aquesta sensació d’estar completament al
marge del món. Actualment m’han muntat una exposició d’artistes sud-americans
gens coneguts, al menys a Barcelona. Es tracta d’una mena intercanvi amb una
galeria mexicana amb seu a Nova York. Escric “mena d’intercanvi”, perquè no sé
amb quin artista es farà l'intercanvi; la veritat és que em temo que serà un gol que ens han
marcat. El problema és que aquests artistes tenen preus americans, i no tenen
res a veure amb els preus espanyols. Les poques vegades que algú (només per
curiositat, que quedi clar) m’ha preguntat un preu, només ha servit per
augmentar la meva incomoditat i la distancia que em separa de la resta de la
gent. Per altra banda, la premsa tampoc ha experimentat el més mínim interès
per aquesta exposició. Els crítics s’han acostat a veure-la, però no han
publicat cap ressenya als seus diaris. Així és que els dies passen, l’un
idèntic a l’anterior, sense cap altra distracció que l’espectacle monòton que
m’ofereix el carrer i les xafarderies que m’arriben de l’altra galeria (en
tenim dues a Barcelona), que no tenen la més mínima transcendència. En realitat
aquestes xafarderies em posen malalta. Avui he tingut un altre atac d’èczema a
la cara (segons el meu dermatòleg és un cas típic de nervis) quan he tornat de
la reunió que fem cada dimarts i dijous a quarts de cinc, abans d’obrir.
Teòricament, aquestes reunions serveixen per comentar coses sobre exposicions
en curs dels nostres artistes i afers relatius a vendes i/o possibles ofertes a
col.leccionistes. El que passa és que la secretària tècnica, que és qui ens
hauria de passar la informació sobre exposicions, o arriba tard, o no obre la
boca. Moltes vegades, ens assabentem d’exposicions dels nostres artistes per la
premsa. Quan parla, mai és per informar, sinó per demostrar el seu coneixement
dels secrets del món de les galeries, i això no serveix de gran cosa. De
vegades fa veure que entén profundament el treball dels artistes. Però ni una
cosa ni l’altra són fruit del seu coneixement directe, sinó del que llegeix a
les revistes que arriben a la galeria i que ella s’emporta a casa. Ni les meves
companyes ni jo, en veiem mai cap. El galerista sembla completament seduït per
la seva xerrameca insulsa (amb ell sí que parla!) i la té en gran consideració
professional. A la resta ens posa malalts. Una vegada se la va relacionar amb
un possible robatori, i enlloc de plegar, o ser acomiadada, es va tirar terra a
sobre, i va pujar de categoria. I si, en algun moment em va fer llàstima –ho
confeso- ara em posa malalta.
Continuará...
Anna, admiro la teva sinzeritat i facilitat comunicativa. Amb aquest text retrates a la perfecció una situació ben delicada i dolorosa alhora. Coses del passat, Anna, coses del passat!
ResponEliminaGràcies, Mercè. Com que sempre m'ha agradat escriure, és freqüent que trobi planes escrites, esborranys i llibretes cada cop que faig neteja. Aquestes, de l'any 2000, estaven ben "amagades"... Ara lamento molt la "neteja" que vaig fer quan vaig plegar de la JP. Vaig llençar un munt de llibretes (d'espiral, ben gruixudes) amb memòries. Marxava tant traumatitzada que no volia cap record. Quina llàstima!!!!!
EliminaNOTA: sinzeritat és un híbrid de sinceritat amb senzilla.
ResponEliminaQuina creativitat la teva! Hauràs de reivindicar-te un lloc a l'Institut d'Estudis Catalans secció llengua!
ResponElimina