Des de fa temps, observo com
el pensament crític al voltant de l’art contemporani esta monopolitzat per
funcionaris. Persones molt preparades, no dic que no; però
funcionaris al cap i a la fi. De fet, també monopolitzen la opinió de la gent
des de les xarxes socials. Hi ha també alguna
plataforma “observatori”, tal com ells mateixos s’autodefineixen, que,
si no són funcionaris, viuen de subvencions públiques. Per més que busco, no
trobo veus independents que construeixin discursos alternatius interessants que ajudin a
dibuixar un panorama més ric i menys uniforme. En el fons, es tracta de
discursos construïts per persones que “tenen el pa assegurat”. Des d’aquesta
perspectiva, les coses són més fàcils. Poden presentar propostes aparentment
radicals, agosarades, transgressores... sense que s’hi juguin gran cosa. I dic
aparentment... perquè tots els camins van quedar oberts i d’això en fa molts
anys.
Penso en que històricament,
quan es van fer gran coses a nivell artístic, mai va ser des del “funcionariat”.
Les grans iniciatives – a tots els nivells- sempre varen ser privades i
independents. Des del Renaixement fins al Modernisme. Tot el que ha
transcendit, innovat, transformat i tot el que ha quedat per a la història ve
del risc que ha assumit algú de forma particular i sense tenir les espatlles
cobertes. Per tant, el que observo, no sé si és gaire bon senyal.
L’altre dia vaig llegir una
entrevista a Jacobo Stuart, de l’editorial Atalanta, i una de les preguntes era
si l’emocionava l’art contemporani. Ell va respondre que sí, però que
l’emocionava el bo, el molt bo : “Lo malo
es que hay tanta morralla entre medias, tanto ruido que impide escuchar las
melodias y tanta confusión con el concepto de vanguardias”. Aquest soroll
del que parla, és el que es fa des de les institucions museístiques, des de les
universitats, des dels “observatoris” de pensament i, com a conseqüència i de
forma aclaparadora, des de les xarxes socials. I el soroll és de vegades
ensordidor i terriblement monocorde. Potser amb variants, no ho nego, però
sempre, sempre, des de llocs absents de risc i amb molt i molt de poder. També
és cert que hi ha persones que no pertanyen al grup de funcionaris, que tenen
un pes específic important en l’ambient cultural, però sempre els veig fent de
satèl.lits d’alguna o varies de les “ments pensants” del moment. I potser si no
formen part del sistema no és per falta de ganes, sinó perquè no acompleixen
els requisits per formar-ne. Suposo que és el seu modus-vivendi: per treure el
cap i anar fent la viu-viu, s’han d’apropar als sols que més escalfen.
Trobo a faltar discursos
realment sincers, independents i valents. Trobo a faltar individualisme enfront
de tanta col.lectivitat, més planetes fora d’aquest sistema solar que puguin
servir de veritables noves guies. És la crisi la que ha propiciat aquesta situació? És la culpable una greu devallada cultural? És el "soroll" del que parlava Stuart l'orígen del distanciament? Sempre he pensat que l’hora de la veritat és
quan algú arrisca els seus propis recursos per una causa, la que sigui. Des de
muntar una empresa a comprar una obra d’art. I confio bastant en la influència
relativa que hi pot tenir tot aquest soroll, generat sota un cel protector, en la
presa de decisions importants. La llàstima és que el seu predomini, ha generat
un moment avorrit -res de nou. Tant de bo que sigui només això, un moment. Mentrestant, i mentre no es faci una altra cosa que donar voltes i voltes al mateix, ens submergirem sols, com el nedador de la
foto, i escoltarem el silenci.
Fotografia de Martí Gasull Coral, 1955
Anna, que directa i clara que ets! M'encanta ser seguidora teva tot i que de vegades vagi "rezagada" com és ara.
ResponEliminaI com que no hi ha rosa sense espines, t'he de dir que la frase que comença amb "I confio bastant" i acaba amb "decisions importants." la robo confusa i no l'entenc.
Vull dir que, quan és l'hora de la veritat, quan algú ha de prendre una decisió (com podria ser comprar una obra d'art), es deixi influir més pel propi criteri, o els propis sentiments, que pel dictat d'alguns d'aquests "influencers". I dic "confio", perquè no vull perdre mai l'esperança, perquè la realitat és que la gent es sent molt insegura del seu propi criteri, malauradament.
Elimina