No em cansaré mai d’escriure
sobre el mal irreparable que fan les sales de subhasta al món de l’art.
Contràriament al que passa a l’estranger, aquí enlloc d’ajudar a potenciar els
artistes, el que fan és ensorrar-los. El tema és tant greu, que em costa de
creure que les associacions de galeries i el mateix gremi, no facin un front
comú per tal de frenar tots els despropòsits que es produeixen en aquest àmbit.
Ja em sembla bé que organitzin esdeveniments festius per tal de convocar nou
públic; però em semblaria millor reunir diners i esforços per posar fi a la
competència deslleial que exerceixen les sales de subhasta envers artistes i
galeries.
En aquests moments, una sala
de subhastes “on line” esta traient setmana sí, setmana també, dibuixos i teles
de Ràfols Casamada. El preu estimat que posen, esta molt per sota de la
valoració d’aquest artista quan
exposava. Però el pitjor és que aquestes subhastes, no parteixen d’un valor
mínim, sinó que parteixen de valor 0. Així doncs, mentre dura el temps de la
subhasta “on line”, les obres apareixen amb valors de 20 o 60 €, que és el que
malauradament transcendeix. Jo mateixa vaig haver d’acompanyar un client que,
per aquests preus, en volia comprar un quants. Llavors ens van informar que les
obres no es venien mai per sota del preu mínim pactat amb el propietari. Els
vaig preguntar d’on havien tret els valors estimats, però no m’ho van aclarir.
Vaig explicar que jo havia treballat molts anys a la galeria que representava
Ràfols Casamada, i que els preus estaven molt per sobre. Em van contestar rient,
que “ja se sap... les galeries inflen els preus i fan el que volen”. Em vaig
indignar profundament. Jo havia viscut la lluita per situar un artista a les
millors col.leccions, als museus, a les millors galeries... Les galeries no fan
el que volen. Pacten els preus de les obres amb els artistes. No se’ls
inventen, sinó que aquells preus són els valors reals de les obres, posats de
comú acord amb l’artista. Això és sagrat. Són els que que consten a les
assegurances de museus i col.leccionistes, a les aduanes, si s’escau, als
inventaris de les col.leccions, etc. Amb
una sola frase, una noieta ignorant va tirar per terra la labor de totes les
galeries que defensen a mort una cosa tan intangible com és l’art. Vaig sortir
amb l’ànima als peus. A més, obres esplèndides, que jo havia ensenyat i gaudit
moltes vegades, estaven tristament penjades, en guies de l’any de la picor i
mal il.luminades.
Per altra banda, la
transparència d’aquestes subhastes “on line” és més que discutible. Qui ens pot
assegurar que qui fa pujar els preus, després que un possible client "passarell" pugi per una obra, no són ells mateixos? Vaig viure en directe la puja per una obra d’un artista actualment força desconegut. La família el volia comprar, i
cinc minuts abans que acabés la subhasta es va fer una puja. Però hi havia
“algú” que va contraatacar amb una altra puja, i així successivament, fins que
es va arribar al topall de preu que la família s’havia posat. Qui podia estar tant interessat en una obra d’aquell artista, a banda de la
família? Vam pensar que era la pròpia casa de subhastes que, veient un
interessat en l’obra, es dedicaven a fer pujar el preu final.
Desgraciadament, el mal no
s’acaba aquí, però en seguiré parlant en un altre article.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada