El món de l’art sempre ha
estat un món particular. La lògica aplicable a altres esferes no funciona en
l’àmbit artístic. Aquest fet a mi sempre m’ha semblat fantàstic, sobretot quan,
amb els anys, he pogut comprovat quant
de prosaic hi ha en el funcionament de la vida. En el món de l’art, sovint ens
movem entre paràmetres intangibles que són difícils de comprendre per les
persones que no hi estan avesades. El filòsof George Santayana, diria que “la
meditació filosòfica i la cultura, són activitats que permeten a les persones
evadir-se momentàniament dels mesquins entorns en els que els toca viure, per
entregar-se al riure, accedir a la comprensió de les coses i possibilitar
petites concessions de bogeria a la raó”. Com a bon estudiós del pragmatisme
filosòfic, Santayana es va adonar de que la poesia, la literatura i l’art
sovint es produïen al marge de la raó. Potser per aquest motiu, tots els que
treballem amb artistes, i tenim la sort de relacionar-nos amb persones amants
de l’art, tenim una manera particular d’entendre la vida. Husserl deia que el
món no és el que pensem, sinó el que vivim. El nostre món, en canvi està tant a prop de la il.lusió i del
pensament abstracte i/o sensible, que de vegades se’ns fa difícil la
convivència amb l’enteniment i la comprensió convencional.
Tot i amb això, de vegades
es produeixen situacions tant inversemblants, que, de cop, fan aflorar la
nostra petita parcel.la de pensament pragmàtic. Són coses que es passen tant de
la ratlla, que simplement salten a l’altre cantó. I no al de la simple bogeria,
que això seria comprensible, sinó al de la seva instrumentalització. Penso en
una cosa que m’han explicat i que no sé si és certa, però que si ho és (i
podria ser-ho), és per fer pensar. M’han parlat d’un artista, que esta a punt
de fer una exposició en una galeria, i que l’ha pensat especialment per a que
no es pugui vendre res. La primera cosa que he pensat, és que es tracta una
postura, o que a aquest artista potser se li han acabat les idees. Fins i tot
una acció com aquesta no és nova, segur que a tots ens venen exemples al cap.
Jo, per una raó de proximitat, penso en quan Christo va embolicar la galeria
Joan Prats. Però el que m’ha explicat
això, m’ha fet veure que molt probablement, tot forma part d’una estratègia
calculada. Podria ser que l’artista en qüestió persegueixi la idea de fer una
exposició en un centre d’art contemporani, i que aquesta “anti-exposició”
estigués pensada especialment per seduir als possibles personatges influents. Podem
intuir fàcilment per on van els seus “desitjos i necessitats”!. Un salt al buit
perfectament calculat.
Potser sóc una ingènua, però
quan de l’art desapareix la utopia, no sé què li queda. Com he assenyalat al
començament, estic habituada (i m’agrada) l’idealisme de molts artistes, i la seva
capacitat de construir un món que ens permeti viure al marge del temps. Quan la il.lusió es perd de vista, es pot
córrer el perill de caure en un discurs merament formalista. Penso en la frase de Samuel
Beckett: “No hi ha res per expressar, res amb què expressar-ho, res des d’on
expressar-ho, cap desig d’expressar-ho... al marge de l’obligació de fer-ho”.
Nota: Complementa aquest article l'entrada del blog: http://quadernrobat.blogspot.com.es/2015/09/sobre-la-fatiga.html
Nota: Complementa aquest article l'entrada del blog: http://quadernrobat.blogspot.com.es/2015/09/sobre-la-fatiga.html
Estic absolutament sorpresa, Anna, pel que expliques en aquest article. Sembla l’oposat a el tot. I la galeria es pot avenir a una posta en escena, on tingui despeses i no vengui res? I aleshores, com pagaran sous i impostos?
ResponEliminaTot plegat es pot resumir en que “ja no se sap que inventar”, per entrar dins una trama d’emparament oficial. Però, perdona, la cosa té nassos, per no dir utilitzar un mot proper a l’anatomia masculina, perquè el que persegueix l’artista, es que desprès, amb les nostres impostos, li paguem l’exposició, de la que en primer lloc no n’ha tret profit.
Que l’art es trencador i provocador s’accepta perquè entre dins el joc, però això ralla la barra y la manca d’esperit crític.
I precisament, aquesta postura de tant singular “artista”, es contradiu amb la teva introducció al tema, en referència a George Santayana, perquè precisament no permet l’evasió de les mesquineses, sinó l’endinsament a les mateixes.
No obstant, discrepo d’ell en referencia a que l’art, la poesia i la literatura es produïen al marge de la raó. Si bé sol ser una manifestació de sentiments i emocions, en tota obra creativa, i ha una lògica o una tècnica, i per tant, té un marge o àmbit de raó. Però el que exposes veritablement defuig de tot raonament.
Bé, una mostra més de decadència, en la que estem immersos en molts àmbits, però que demès des de paràmetres públics i oficials, s’afavoreix per interessos concrets.
Acabo el meu comentari però com diuen en castellà,” estoy pasmada”
Moltes galeries tenen altres fonts d'ingressos i no depenen de la venda. També hi ha galeries que el propietari és ric, i tampoc depèn exclussivament de la venda. També hi ha galeries que diuen "Amen" a qualsevol proposta que vingui d'un artista. Jo he vist programar moltes exposicions que, d'entrada, ja es podria suposar que no es vendria res. Si tens la sort de tenir ingressos que venen d'un altre cantó (o de vendre altres coses), pots fer el que et vingui de gust!
Elimina