La història s’escriu de
moltes maneres, tantes com testimonis hi hagi. Tot sovint, les versions
coincideixen i només presenten petites variants. La percepció de les coses és
individual i no sempre es veuen les coses sota el mateix punt de vista. Però
algunes vegades, les narratives són divergents. Això passa quan hi ha hagut
algun conflicte, i la història s’explica d’un o altre bàndol. Però les versions
poden ser extra o súper-divergents quan ha passat molt de temps, i qui explica
la història no sap de la missa la meitat, o només sap una part, edulcorada, o
corregida i augmentada, dels fets reals. Quan per amistat o proximitat a una de
les parts, explica allò que a aquella part li interessa que es sàpiga. També és
cert el fet de que la gent vol quedar sempre bé, quan es tracta de parlar d’un
mateix. Si en un negoci o projecte algú perd bou i esquelles, molt probablement
no ho explicarà. Si es tira endavant un projecte ambiciós i profusament
publicitat, i s’acaba endeutat fins les orelles, i a sobre la glòria del
projecte se l’emporta qui no ha posat un duro, però que s’ha aprofitat de
l’altre en tots els aspectes (cornut i pagar el beure), encara ho explicarà
menys. Per això, hi ha vegades que una història te una sola versió –la de la
glòria- i qui l’ha viscut i coneix de primera mà les llums, però també les
ombres, i es topa una vegada i una altra amb aquesta versió triomfal i
glamourosa, narrada per una de les parts en exclusiva, no pot per menys que
sentir una grandíssima incomoditat.
He fet aquestes reflexions
perquè no fa gaire, en un lloc comú, algú va explicar una història que jo havia
viscut. Va fer una lloança en tota regla d’una institució cultural, ja
desapareguda. Tot havia estat meravellós i inigualable: la direcció, les
exposicions, el patronat... Des del lloc en el que jo vaig viure l’experiència,
res va ser del color que ho va pintar aquesta persona. També va parlar del risc
que va assumir la direcció en exposar artistes que, en aquells moments no eren
coneguts. Aquesta cirereta final a un pastís tant exquisit, va ser la mostra de
fins a quin punt es guarneixen les versions... Perquè per si no ho sabia aquell
narrador ocasional, tots els artistes, en el moment en què van ser exposats en
aquella institució, estaven “a la cresta de l’onada”... Ni en això va encertar
la versió que vaig sentir. Potser aquesta va ser la única cosa positiva del projecte,
però els costos que va generar van ser tant ingents, que tot va acabar molt
malament. Denuncies als jutjats per impagaments, desaparició d’aquell patronat
tant exquisit en els moments més crítics, i ruïna quasi absoluta per part dels
únics que hi van posar diners. Ningú parla mai de les coses fosques. En el món
de l’art es menteix sovint, o es callen coses, i quasi sempre és pel mateix motiu:
la vanitat. Per vanitat ( que també comporta el pànic al ridícul), uns callen,
i els altres es posen medalles. Les versions dels fets poden haver estat
edulcorades, però això a ningú li importa. A la "modernitat" que pobla la nostra
ciutat ja li van bé els titulars rutilants, els personatges que mai es qüestionen
i els mites d’un passat en aparença gloriós. Però algunes coses d’aquest passat
tenien els fonaments de fang i es van ensorrar.
Vivim un moment de
decadència, i, en conseqüència, l’absolutisme de l’imperi de les aparences es
fa incòmodament present. Per això és tant important caminar sempre per camins poc transitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada