Mentre escrivia l’article
anterior (1), vaig recordar una altra anècdota, que tot i que va passar fa
molts anys, em ve sovint a la memòria. Des d’aleshores, sempre tinc una mena de
recança de deixar obres de petit format massa a l’abast de la gent; sobretot
quan celebrem actes o inauguracions i la galeria s’omple de gent.
Era un dissabte a la tarda;
solitari, com quasi tots. A la galeria, els dissabtes entrava poca gent. Cap a
mitja tarda, va aparèixer un matrimoni de pseudo-col·leccionistes, acompanyats
d’un altre matrimoni amic. Feia fred, i les senyores vestien uns abrics de pell
impressionants. Em van saludar efusivament, amb petons i somriures amplis, i em
vaig sentir envoltada d’una barreja de perfums cars i dringar de joies. Volien ensenyar la galeria
als seus amics, era l’època en què l’art estava de moda. Aquest matrimoni no
era pas d’aquells que ens visitava amb més freqüència. Compraven art, però ho
feien a les fires, que “vestia” més. Encara que compressin a galeries de
Barcelona, preferien fer-ho a Arco o a Basilea. Després, quan ho explicaven a
les amistats, quedava molt més “cool” o “chic” dir que havies comprat allà. Van
voler que els ensenyés el magatzem, i que els expliqués coses dels artistes als
seus amics. Ells, però, portaven la veu cantant. Havien de fer el paper de
persones que a les galeries es troben com a casa. Per tal de que jo em desvisqués
per atendre’ls, m’ensabonaven a base de bé: que si érem la millor galeria de
Barcelona, que si les explicacions que els hi donava no els hi donaven
enlloc... en fi!.
Vam entrar al magatzem, i
les senyores van deixar les seves espectaculars bosses Vuitton en una cadira,
mentre jo els anava passant les mampares i els anava explicant coses sobre els
diversos artistes. Aquell matí, havia ensenyat obres de petit format a un
visitant, i una petita obra dels anys 70 havia quedat en un prestatge, recolzada a la paret, al costat del telèfon. Mentre parlava, me l’anava mirant: era molt
bonica. Hi havia un triangle de color blauet, amb collage de sorra i un dibuix
amb tinta xinesa. Tot i la petitesa del seu format, posseïa una brillantor
especial. Era una petita gran obra. Però els meus visitants estaven més per veure
obres de gran format. El senyor em va demanar de veure millor alguns quadres, i
això volia dir despenjar-los de les mampares i treure’ls a la sala gran, que
lluïen més. Ell i el seu amic van sortir a gaudir de les obres, i jo els vaig
acompanyar. Les senyores es van quedar al magatzem. Des d’on jo era, sentia el
grinyol de les mampares quan les movien i la seva xerrameca. Deurien haver fet
un bon dinar i anaven alegres. Passada una bona estona d’anar traient obres del
magatzem a la sala, i anar comentant-les, els senyors van cridar les senyores i
van decidir que ja era l’hora de marxar. Havien passat una tarda instructiva i
distreta, i, com que no havia entrat ningú més en tota l’estona, jo havia pogut
estar per ells al cent per cent, cosa que van agrair i els va fer sentir
privilegiats. Quan van marxar ja era fosc, així és que vaig tancar amb clau la
porta del carrer. Havia de tornar a desar els quadres de format gran a les
mampares i això m’ocuparia una bona estona.
La primera cosa que vaig
veure en entrar al magatzem, va ser que la petita obra dels anys 70 havia
desaparegut.
Nota:
(1).- Vegeu https://quadernrobat.blogspot.com/2019/01/la-jugadora-de-golf.html
Nota:
(1).- Vegeu https://quadernrobat.blogspot.com/2019/01/la-jugadora-de-golf.html
Ostres! Quin final!! Això és un autèntic "conte" de terror.
ResponElimina