A l’exposició “D’après,
selon, suivant” de Salvador Juanpere, hi ha algunes obres especialment
inquietants. Començaré escibint sobre dos dibuixos realitzats amb bolígraf Bic,
en els que apareixen dos caps escultòrics rodejats de fragments sobrants de
pedra o marbre. Tots dos caps estan en el moment just després de que l’escultor
els hagi acabat. La matèria, que abans de que s’hi posés, formava un bloc
compacte, ha sofert una transformació: una part s’ha convertit en art. L’altra,
en material de rebuig. Salvador Juanpere reflexiona sobre aquest fet mentre
treballa a l’aire lliure, en el seu terreny de Vilaplana. Pensa en la pols que
surt del marbre, i en els petits fragments que van a parar a terra. Reflexiona
sobre el fet de que tot aquest material torna a la natura, al seu lloc
original. No deixa de ser paradoxal, però, que, moltes vegades, el marbre que
utilitza potser prové de Grècia. D’aquesta manera, partícules de marbre grec
passaran a formar part de la composició química de la terra de la que
s’alimenten els seus avellaners. També es planteja una altra qüestió, aquesta
més filosòfica. Es tracta del tema dels límits. Tots aquells fragments sobrants
que envolten els caps acabats d’esculpir han estat a punt de convertir-se en llenguatge plàstic, en la transmissió
estètica d’unes idees, en definitiva: en art. Juanpere pensa en un espai imaginari al que han anat a parar
els fragments de les escultures de Bernini, o de Miquel Àngel, un espai al que
també hi van a parar els fragments sobrants dels seus caps.
La preocupació pels
fragments l’ha conduit a realitzar una sèrie d’escultures, titulades
“escultures expandides”, en la que els fragments de marbre estan adherits a
l’escultura. Es tracta d’una sèrie basada en unes escultures planes de
Giacometti de l’època surrealista (1930-1934). Juanpere recrea aquestes
escultures i encasta els fragments sobrants a la superfície llisa. Fa pensar
que la matèria atrau cap a sí els fragments que li han estat arrencats, gràcies
a la seva força centrípeta. D’aquesta manera, tornen a formar part del marbre,
i de passada de l’escultura. Sembla que Juanpere vulgui també oposar-se a la
teoria de la negació, inherent a la cosa
fragmentada, i que per la seva pròpia des-naturalització, esta condemnada al
rebuig i l’oblit. A la manera dels romàntics, reivindica la bellesa del
fragment, el sentit de la desfeta, en una identificació profundament poètica amb
la vida de l’ésser humà i les seves vicissituds.
A l’exposició, hi ha una
altra obra de fragments: “Constel.lació de rocs de marbre i metalls preciosos”.
Diversos fragments de marbre, d’or i de plata estan escampats en la superfície
del paper, però la seva disposició no és aleatòria: ocupen el lloc de les
estrelles de la Constel.lació de l’Escultor, que es pot veure des de
l’hemisferi sud. Aquesta obra, ens
recorda que el cosmos esta format per fragments d’alguna cosa que va esclatar
en el principi dels temps, formant estrelles i galàxies que es van escampar per
l’univers.
En totes les obres descrites hi ha un elogi al fragment. Des de l’enyorança del tot primigeni; però reivindicant la seva particularitat. Potser haurem de donar la raó a Kazimierz Bartoszynski, que va escriure que, en èpoques de gran tensió, hi ha una tendència espiritual envers el fragment.
En totes les obres descrites hi ha un elogi al fragment. Des de l’enyorança del tot primigeni; però reivindicant la seva particularitat. Potser haurem de donar la raó a Kazimierz Bartoszynski, que va escriure que, en èpoques de gran tensió, hi ha una tendència espiritual envers el fragment.
Nota:
La imatge reprodueix l'obra de Salvador Juanpere "Escultura expandida- D'après Giacometti I", 2016.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada