Ahir al vespre, Salvador Juanpere i Elena Kervinen es van reunir a la
galeria el quadern robat per dialogar sobre el marbre i els fragments, matèria,
tema i forma d’algunes de les seves obres. No m’havia parat mai a reflexionar
sobre el tema dels fragments, fins que en Salvador Juanpere ens va portar a la
galeria quatre obres que feien del fragment, l’eix central de la seva obra. La
seva explicació girava entorn de la idea del fragment com a matèria rebutjada
per la mà “divina” de l’artista, que havia decidit quina part passava a formar
part d’una obra d’art i quina no. Vaig voler investigar una mica més, a veure
si altres artistes havien investigat sobre la idea del fragment, i vaig trobar
un fil de raonaments, que a la manera de les nines russes, em van fer descobrir
uns teòrics (l’un em remetia a l’altre) que havien plantejats idees molt
interessants sobre el concepte de “fragment”. El primer, David Torrella, que va escriure un estudi sobre les variacions de
les Menines de Picasso, en el que plantejava la sèrie com fragments d’un tot.
El segon, un teòric de la literatura polonès, Kasimierz Bartoszynski (1921-2015), que el 1998 va escriure i
publicar “Teoria del fragment”, en el que plantejava idees tant interessants
com que “en els temps de gran tensió tenen, en el domini espiritual, una
tendència al fragment”. I el tercer, Friedrich
Schlegel , el romàntic alemany integrant del Cercle de Jena (1797-1804),
que en la revista Athenaeum va publicar una sèrie d’escrits sobre la idea del
fragment, qualificant-lo de “witz”, que en alemany vol dir acudit, o ingeni, i
que no seria una altra cosa que l’espurna necessària per encendre el foc de la
comprensió o la intuïció del tot.
Potser aquesta idea romàntica, de record o intuïció de que en el
passat, aquesta obra d’art que ens ha arribat fragmentada formava part d’una
obra única, completa, esta més a prop dels plantejaments d’Elena Kervinen que
de Salvador Juanpere. En Salvador, en canvi, parteix de la idea del fragment
com a matèria. De fet, segons ell mateix exposa, qualsevol bloc de marbre o
fusta que ell agafi per esculpir, és, d’entrada, un fragment d’un altre més
gran, i així fins a l’infinit. També exposa la idea de que qualsevol obra d’art
és un fragment: un pintor escull un fragment de paisatge per pintar un quadre,
o d’un fragment de la història en pot sortir una obra conceptual. La realitat
es composa de fragments, de la mateixa manera que la nostra memòria, que és fragmentada,
i, segons diuen els psicòlegs gens fidedigna: la reconstruïm moltes vegades al
llarg de la vida. Potser el que creiem recordar no és ni tant sols real.
Elena Kervinen i Salvador Juanpere parteixen d’un moment coincident:
tots dos descobreixen la idea de fragment observant la vida real. Elena
Kervinen veu passar pel seu davant un contenidor de runa, i Salvador Juanpere
observa els framents de marbres al terra del seu estudi. Podríem dir que són
els fragments que els venen a buscar, i no a l’inrevés. Potser per aquesta
identificació dels temps que vivim amb la idea de fragment, tal com deia
Bartoszynski? Podria ser que sí. Vivim uns temps de canvis vertiginosos,
d’inseguretat política i econòmica i de replantejament de molts dels ideals.
Vivim temps fragmentats, difícils de copsar, amb una tendència a allò
essencialment inacabat.
Es va parlar també d’altres conceptes, com la bellesa, que va generar
debat entre el públic i els artistes, de la idea de les possibilitats múltiples
que planteja la física quàntica i de la relativitat de la realitat, segons el
punt de vista científic. El debat va fer evident que la idea de realitat única
ha saltat pels aires definitivament. La subjectivitat regeix, i per tant, la
infinita multiplicitat de punts de vista ens presenta una xarxa d’observacions
calidoscòpica sobre el món i la vida. I l’art, com a reflex de les
preocupacions i ocupacions humanes, s’escapa de tota possibilitat de lectura
lineal: Fragments de visions fragmentades sobre un món que es fragmenta fins a
l’infinit.
No es este tiempo de completar las cosas. Es una época de fragmentos.” Marcel Duchamp.
ResponElimina